Followme Paris 2024: Pět klíčových zjištění z francouzské konference

V rámci příprav na Influconcz 2025 jsme vyrazili čerpat zkušenosti ze zahraniční konference Followme Paris. Konference v Paříži zaměřená na influencer marketing, která se prezentovala jako konference evropského formátu a proto jsme tam nemohli chybět. Konference slibovala jedinečný prostor pro sdílení nápadů a propojení mezi značkami, influencery a agenturami. Co jsme si z programu a organizace odnesli si přečtěte v následujících zjištěních.
kruznice pruhledna

V rámci příprav na Influconcz 2025 jsme vyrazili čerpat zkušenosti ze zahraniční konference Followme Paris. Konference v Paříži zaměřená na influencer marketing, která se prezentovala jako konference evropského formátu a proto jsme tam nemohli chybět. Konference slibovala jedinečný prostor pro sdílení nápadů a propojení mezi značkami, influencery a agenturami. Co jsme si z programu a organizace odnesli si přečtěte v následujících zjištěních.

1. Regulace influencer marketingu ve Francii

Francie už má zajetý proces v rámci regulace influencer marketingu. Influenceři musí získávat certifikace, které zajišťují dodržování pravidel a transparentnost jejich činnosti. Jak vysvětluje European Advertising Standards Alliance (EASA), „Certifikát pro odpovědné ovlivňování má dvě složky: školící složku, která seznamuje s pravidly a zásadami a monitorovací složku, která zajišťuje dodržování těchto pravidel“. Tedy dva kroky, školení o standardech influencer marketingu (IMST) a Certifikát pro odpovědné ovlivňování, který zahrnuje s využitím umělé inteligence pravidelné monitorování publikací, které certifikovaní influenceři vydávají. Značky jako L’Oréal už údajně spolupracují jen s certifikovanými influencery. Uvidíme, kam se dostaneme v Česku vzhledem k poslední TZ od RRTV.

2. Charakter spíše veletrhu než konference

Konference probíhala v krásném prostoru kongresového centra, což se teda s naším kongresovým centrem nedá porovnat! FollowMe Paris připomínala více veletrh, než klasickou konferenci. Bylo tam cca 50 stánků, z toho třetina toolů na influencer marketing. Hlavní stage nabízela jen formu panelových diskusí. Celou konferenci neprovázel jeden moderátor, který by vedl program, ale pouze se střídali jednotliví moderátoři diskuzí. Občas to bylo celkem matoucí, když jedna přednáška vůbec neproběhla, ale nebyl tam někdo, kdo by to vysvětlil. V hlavním sále bylo naráz maximálně cca 150 lidí, ač inzerovali návštěvnost až 4000 lidí. Ve skutečnosti odhadujeme zhruba 400 lidí na den.

3. Jazyková bariéra

I když konference prezentuje jako evropská, třetina programu probíhala pouze ve francouzštině bez možnosti překladu. To výrazně omezilo příležitost k poslechu pro anglicky mluvící, včetně nás samozřejmě.

4. Cena za vstupenku od 1000 EUR po free vstup

V rámci prodeje vstupenek jsme na počátku zaregistrovali cenu vstupenek pro agentury a značky za 1000 euro, proto jsme se nějakou dobu rozhodovali, jestli vůbec pojedeme. Blížící se termín přinesl výraznou změnu – značky a influenceři získali možnost registrace zdarma. Nevíme, jestli to bylo vstupenkami zdarma nebo je to ve Francii běžné, ale jedním z největších překvapení byla absence jídla a pití na konferenci. Ne jen, že nebylo zdarma, ale nebylo možné si ho v budově koupit. Zajímavý koncept, těžko říct, jestli by u nás prošel.

5. Co nám rezonuje v hlavě:

  • Nastavovat cíle na základě výzkumu pro jednotlivé generace. To znamená, u Millennials nedává smysl cílit na engagement, pokud víme z výzkumu, že nejméně interagují.
  • Jeli jsme s pocitem, že Francie musí být o moc napřed, což určitě je v případě regulací, ale určitě se nemusíme podceňovat v úrovni obsahové skladby konferencí.
  • Francouzi se srovnávají se Španělskem v rámci porovnávání metrik a cen jako my a Slovensko.
  • Celkově se publikum i řečníci zdáli být o deset let starší, než jak je tomu v Česku například na Influconcz.

Shrnutí

FollowMe Paris přinesla zajímavé podněty k zamyšlení o influencer marketingu, ale organizační nedostatky a nejasná strategie, vytvořily smíšený dojem. Pokud se chce stát významnou evropskou událostí v oblasti influencer marketingu, bude muset v budoucnu investovat do větší jazykové inkluze, kvalitnějšího zázemí a propojenějšího programu.