Aktuální bezprecedentní situace spojená s karanténou výrazně mění chování uživatelů nejen na sociálních sítích, ale i v celém online světě. Lidé tráví čas ve virtuální realitě více, než kdy dříve. Současná doba plná výzev přímo indikuje posun k novým příležitostem a změní dlouhodobě přístup a chování zákazníků.
Březnová data a výrazné nárůsty sociálních sítí
Aktuální studie společností IZEA Worldwide Inc. a Campain.us odhalují, že návyky uživatelů spojené s využíváním sociálních sítí v době karantény se výrazně mění. Nejedná se pouze o průměrný nárůst doby, kterou na sociálních sítích strávíme. Ke změnám dochází také v oblasti samotného obsahu, ať už ze strany samotných uživatelů, tak i značek a influencerů. Níže přinášíme nejdůležitější závěry plynoucí z těchto výzkumů.
- 66 % uživatelů tráví na sociálních sítích v důsledku karantény více času
- 64 % uživatelů tráví více času konzumováním video obsahu na YouTube
- 76 % o takové číslo vzrostl počet Like(s) na sociální síti Instagram u influencerských příspěvků (označených jako #ad)
- o 22 % vzrostl celkový počet impresí v rámci placených kampaní na Instagramu
- o 27 % vzrostl v Q1/20 engagement na sociální síti TikTok oproti Q4 minulého roku
Z výše uvedených údajů vyplývá, že je na trhu nová příležitost, která vyzývá k tomu, aby se značky spojily s publikem, které má zájem konzumovat více obsahu, ve větším měřítku, než kdy jindy. Zároveň lze očekávat, že v době zřejmé ekonomické krize klesnou náklady spojené s placenou propagací postů. Těšit se tak můžeme na vyšší reach (dosah) při stejném mediálním budgetu.
Příležitost pro lepší zítřky
Drtivá většina segmentů, zejména spotřebního zboží, se potýká s prudkým poklesem nakupujících, kteří nyní začli oddalovat vlastní spotřebu. Existují samozřejmě výjimky jako například segment FMCG nebo streamovací služby, kupříkladu Netflix či doplňky do domácnosti. Každá vyjímečná situace však jednou skončí a je proto důležité být připravený, jakmile se ukáže světlo na konci tunelu.
Doporučujeme se soustředit na následující aktivity:
Práce s komunitou skrz atraktivní obsah
Při průměrné rostoucí době, kterou trávíme na sociálních sítích mají uživatelé větší chuť i čas shlédnout vaše příspěvky a interagovat s ostatními uživateli. Ve WOO se snažíme pro naše klienty vytvářet edukativní, lidský, hravý a především pozitivně laděný obsah.
Klíčem dobrého engagementu je hojné využívání interaktivních nástrojů. V případě Instagram Stories se může jednat například o soutěže, otázky nebo kvízy. Díky tomu si vaše značka vytvoří bližší vztah a zvýší svou hodnotu (brand value) v očích zákazníka.
Uživatelé naslouchají influencerům více než kdy dřív
Komunita drží spolu a posluchači intenzivněji naslouchají společensky odpovědným influencerům. Drtivá většina influencerů (krom té, co prodávala masky s aktivním stříbrem) odvedla velký kus práce, zejména směrem k mladšímu publiku, když informovala o rizicích nákazy a o prevenci, například ohledně nošení masek a hygieny. Když tuto hypotézu opět zasadíme do kontextu s výše uvedenými daty v rámci influencerských profilů, vychází nám kombinace větší síly (důvěryhodnosti) imprese spolu s vyšším dosahem a lepším engagementem.
Jelikož spotřebitelé budou realizovat své nákupy v budoucnu, jsme přesvědčeni, že influencer marketing nabízí ideální možnost propagace produktů v poměru cena/výkon.
Nezapomeňte, že influencerské kampaně musí reflektovat společenské dění, aby udržely sílu imprese i kredibilitu sdělení. Například, pokud děláme pro klienta kampaň na parní žehličky, kreativa by měla ukazovat, že parní žehličkou můžeme např. dezinfikovat roušku. Rozhodně to bude více aktuální a platné, než žehlení společenských šatů na ples. Tak jako to děláme aktuálně my pro PHILIPS.
Závěrem do budoucna
Jsme přesvědčeni, že změna chování uživatelů na sociálních sítích i v celém online prostoru bude pokračovat i v dlouhodobém horizontu. Chování lidí se změní, nebude stejné jako před vypuknutím koronavirové pandemie. Doba, kterou nyní trávíme na sociálních sítích s návratem lidí do práce samozřejmě klesne, ale nespadne na původní hodnoty.
Ten, kdo se nyní z nudy přidal na TikTok ho ze svého smartphonu s velkou pravděpodobností neodinstaluje. Lidé, včetně starších generací, se nyní naučí věci řešit online (bez lidského kontaktu). Místo návštěvy pobočky se naučí kontaktovat prodejce online například přes Facebook. Ti, kteří nyní v důsledku obav o své zdraví poprvé vyzkoušeli dovážku potravin do domu, budou z velké části tuto službu využívat i nadále. Jsme na prahu další etapy online světa a sociální sítě jsou jednou z jejich hlavních stavebních kamenů.
Pokud se aktuálně nacházíte v situaci, ve které je potřeba s marketingem něco dělat, ozvěte se nám. Rádi se staneme vašim partnerem na cestě k lepším zítřkům.