6 trendů pro značky (nejen) na sociálních sítích pro rok 2021

Rok 2020 byl přinejmenším nepředvídatelný. Nyní je čas nahlédnout do budoucnosti a říct si, které trendy z roku 2020 budou v online prostoru pokračovat i letos a které nové nás teprve čekají.
kruznice pruhledna

1. Živé přenosy a nárůst obsahu influencerů

Většina kulturních událostí byla zrušena a většina z nás tak vysedává doma. Často navíc bez přátel a dalších blízkých. To vedlo k nárůstu počtu lidí naladěných na živé přenosy, ať už se jednalo o live-stream, live video oblíbené celebrity/influencera nebo online workshop.

Na Facebooku se živá vysílání během období lockdownu zvýšila o 50 %, a na Instagramu vzrostla o 70 %. Čas, který trávíme na sociálních sítích v loňském roce raketově vzrostl a i letos bude tento trend ještě více stoupat. S tím souvisí i popularita nových sociálních sítích, jako je všem známý TikTok nebo v posledních dnech velmi diskutovaný Clubhouse.

Amazon Live se během pandemie opravdu rozjel. Influenceři na této platformě propagovali své oblíbené produkty prostřednictvím živých přenosů. Přímé přenosy navíc byly interaktivní, což znamenalo, že diváci mohli nakupovat, zatímco sledovali livestream. Něco podobného zkoušela v česku i MALL.TV.

 

 

2. (Nejen) světové značky pomáhají

Zpráva 2021 Hootsuite Social Trends uvádí, že “Nejchytřejší značky pochopí, jak přesně zapadají do života zákazníků na sociálních sítích a najdou kreativní způsoby, jak se správně zapojit do konverzace.” Jádrem toho je transparentnost.

Je nutné mapovat cílovou skupinu (uživatelů) a ideální mít zpracovanou podrobnou komunikační strategii. Pro spotřebitele je nemožné ztotožnit se se značkami, které považují za neupřímné. Proč by chtěli investovat do produktů značek, kterým nedůvěřují.

Nyní, více než kdy jindy, musí jít výrobci a firmy skutečně do hloubky, aby zjistili, jak vzkvétat v bouřlivých dobách. Zpráva společnosti Deloitte uvádí, že za tímto účelem musí být značky „hluboce naladěny na to, proč existují.”

Pravděpodobně tedy zaregistrujeme více podpůrných kampaní, jako je třeba ta od Hilton’s #HotelsForHeroes, kde rozdávali volné pokoje zdravotnickým pracovníkům, nebo příspěvek Chanel k pandemii, kde své švadleny pověřili výrobou obličejových masek.

 

 

3. Zákaznická zkušenost nikdy nebyla důležitější.

Zákazníci chtějí před nákupem zboží znát fakta a nechtějí kupovat zajíce v pytli. V tom jim čím dál častěji napomáhá zkušenost ostatních zákazníků. Nebavíme se už pouze o Heurece apod., ale právě o komunitě v rámci sociálních platforem, která sama vytváří obsah s produkty, které zakoupili.

Uživatelem generovaný obsah napomáhá značkám v těchto oblastech:

  • Buduje a posiluje komunitu
  • Buduje důvěryhodnost značky
  • Umožňuje značkám setkat se se zákazníky tam, kde jsou na to zvyklí – online
  • Pomáhá značkám generovat spoustu dalšího obsahu (který by neměl zapadnout pouze v @mentions).

Obsah uživatelů je již dlouho účinným způsobem, jak značky navazují vztahy se svými zákazníky a poskytují zákazníkům důkazy o věrohodnosti značky na sociálních sítích, což bude společné téma i v následujících letech.

4. Důraz na ekologickou udržitelnost

81 % spotřebitelů silně cítí, že společnosti by měly pomáhat zlepšovat životní prostředí.

Je to číslo, které není tak překvapivé. Za posledních pár let jsme zaznamenali posun značek směřujících k udržitelnější budoucnosti, ať už prostřednictvím použitých materiálů, obalů, jejich systémů nebo dalších aspektů.

Hon za zelenější planetu pokračuje a spotřebitelé aktivně vyhledávají značky, které jsou purpouse-driven a jsou si vědomi ochrany životního prostředí. Protože svět zůstává křehkým místem, bude pro značky klíčové, aby i v roce 2021 znovu potvrdily jejich ekologičtější smýšlení.

Ocean Cleanup je skvělým příkladem značky, která to zvládla skvěle. Na konci října představili svůj první produkt vyrobený výhradně z plastu shromážděného z velké tichomořské odpadkové skvrny.

Využili TINT (TINT je důvěryhodná podniková platforma pro obsah vytvářený uživateli, která vypráví váš příběh hlasem fanoušků, zákazníků a zaměstnanců) ke sdílení oznámení, které nastínilo, jak bude značka i nadále používat recyklované produkty z oceánu k vytváření krásných a udržitelných produktů. Výnosy generované z produktů se investují zpět do kampaně Ocean Cleanup.

https://youtu.be/hzeI0kth22E

5. Klíčová bude inkluzivita

Inkluzivita se také v roce 2020 stala velkým bodem zájmu. Hnutí Black Lives Matter zdůraznilo endemické problémy, které přetrvávají v různých částech společnosti.

Studie společnosti Accenture ukazuje, že kulturní posun směrem k inkluzivitě má také vliv na nákupní chování, přičemž 41 % nakupujících se přesouvá od obchodníků, kteří nereflektují jejich názory na identitu a rozmanitost – a 29 % je ochotno zcela změnit značku, pokud značky neukazují dostatečnou rozmanitost.

Značky, které jsou považovány za neinkluzivní nebo které se nejeví jako součást inkluzivní konverzace, to budou mít pravděpodobně v roce 2021 u části svých zákazníků nahnuté. Na druhou stranu budou značky, které otevřeně předvádějí své zapojení do aktuálních společenských událostí, a budou z  tohoto přístupu dlouhodobě těžit (ne, že by se to neobešlo bez hejterů).

6. Snadno konzumovatelný obsah

V roce 2020 se lidé také zajímali o snadno konzumovatelný obsah – například podcasty, které lze poslouchat na cestách nebo newslettery, které přistávají přímo ve schránkách odběratelů.

Studie ukazují, že 55 % Američanů nyní poslouchá podcasty, zatímco novinky v newsletterech vzrostly během lockdownu o 14 %. U nás to takový trend ještě není, ale hype je za rohem.

 

 

Inzerenti také utrácejí více za podcasty, což naznačuje jejich úspěch i v roce 2021. Snadno dostupný obsah, je zkrátka dalším nástrojem, jak nenechat své zákazníky spát a být s nimi stále v kontaktu.

Pokud se chcete dozvědět více o těchto i dalších trendech online světa roku 2021 nebo cítíte, že váš obsah postrádá a potřebuje (dlouhodobější) strategii, neváhejte nás kontaktovat. 

Další články z blogu

1. září 2024

Zanechte nám své jméno a email pro odběr skvělého woosletteru!