Chcete vypsat tender na influencer marketing? Tady je pár doporučení

Ve WOO jsme se za posledních 7 let zúčastnili 89 tendrů, vyhráli jsme z toho 26 a z těch 89 se 12 v průběhu zrušilo a 16 změnilo podmínky. Tendry jsou samostatná disciplína, v největších agenturách na ně mají vyčleněné týmy lidí. To my nemáme. Ale účastníme se těch, kde proti nim stojíme. Pak jsme lehce frustrovaní, když není přístup k tendru profesionální, v průběhu se mění zadání a podmínky výběru nebo se neustále přesouvají deadliny vyhodnocení. Někdy na vyhodnocení nedojde vůbec. Proto jsme rádi, že můžeme být součástí Férového tendru.
kruznice pruhledna

Férový tendr je iniciativou Asociace komunikační agentur (AKA), která je založená na dlouhodobé zkušenosti, a to nejen ze strany klientů ale i agentur. Jedná se o soubor pravidel pro lepší a férovější fungování výběrových řízení. Pokud se společnosti těmito pravidly řídí, ušetří čas, energii a hlavně finance sobě i agenturám. O jaká pravidla se jedná? Uvedeme příklady konkrétně u poptávky po influencer marketingu.

 

  1. Méně je více

Čím méně zapojených agentur, tím méně času stráveného na schůzkách a vyhodnoceních. Dopředu je celkem jasné, koho budete oslovovat. V případě poptávky na influencer marketing do výběru pravděpodobně zařadíte nás a další 2 – 3 agentury. Víc nás tady dobrých fakt není. Správnou agenturu najdete podle zajímavých Case Study, nebo referencí z podobného segmentu ve kterém podnikáte. Je tedy dobré věnovat více času přípravě, než oslovíte konkrétní agentury s nadupaným briefem.

 

  1. Budget

Brief musí obsahovat rozpočet. Leoš Mareš stojí jiné peníze, než Tonda co sází mrkve. Proto potřebujeme od začátku vědět, s jakým budgetem pracovat, abychom navrhli řešení adekvátní k dostupným financím. Ve WOO děláme kampaně od 150 000,- to je za nás minimální rozpočet, kde už se klientovi vyplatí investovat do agentury. Pokud máte menší rozpočet, navrhujeme zvolit spíše cestu s freelancerem nebo internistou. Od zkušené agentury si nechte jen zkonzultovat jednotlivé kroky. Agenturu použijte pouze v tom případě, kdy vám na výsledku opravdu záleží a potřebujete z influencer marketingu udělat kanál, který bude naplňovat vaše cíle. Například my máme za sebou i kampaně, kde jsme měli přes 200 influencerů měsíčně. To by dal asi málokterý freelancer.

 

  1. Timing

Už jsme odbavili influencer kampaň během několika hodin, ale v případě tendru je na místě mít čas na navnímání značky, tvorbu strategie nebo kreativního konceptu. Takže tender s deadlinem za týden není úplně fér. Na influencerském tenderu trávíme průměrně 150 hodin a zapojuje se do něj přes 10 specialistů z agentury. Je tedy fajn, dát jim prostor pro přemýšlení a také férové podmínky, které si jistě všichni zasloužíme.

 

  1. Jasně daný cíl a kritéria výběru

To vám zaručí jednodušší výběr vítězů a vaše důvody budou tak lehce obhajitelné. Snáze se vám bude sepisovat následný feedback, protože ten si agentury zkrátka zaslouží. Jen prosíme, žádný feedback ve stylu “Jiná agentura nabídla lepší řešení.” Nebo “Nakonec jsme zvolili jinou agenturu. Děkujeme.” To jsou zpětné vazby k ničemu. Pokud jsme si my dali práci s vaším zadáním, dejte si ji i vy s feedbackem. Jsme jenom lidi a posouváme se na základě zpětné vazby od klientů.

 

  1. Decision Makers

Ideálně je dopředu určit odpovědné osoby obou stran. Občas se nám stane, že jsme na debriefovací schůzce s někým, kdo v tendru nerozhoduje o vítězi. To je na prd. Také byste nešli na rande s kámošem toho, s kým chcete chodit. 

 

  1. Formality

Rozumíme, že nadnárodní společnosti potřebují jako součást výběrka doručit někdy i dost složitě vypadající dokumenty v dost složitě vypadajících systémech. Nemáme s tím problém, jediné, o co prosíme je, chtít jen pro začátek ty nejnutnější dokumenty, bez kterých by se potenciální vítěz nemohl výběrka účasnit. Zbývající formality nechte na konec jen pro vítěze (za odměnu).

 

  1. Motivace

No a na závěr, co je nejlepší motivací pro každý pracovitý tým? Slíbená budoucí spolupráce, která je zároveň i největší odměnou. Ideálně podepsání smlouvy krví na dalších 30 let. Ale i na 5 let je únosné.

 

A ještě přidáváme 8. bod a tím je prezentace

Původ tohoto slova asi všichni známe, od slova prezentovat. Je pak trochu nešťastné, když si to klient neuvědomí při zadávání samotného výběrka. V prezentacích se vždy snažíme dodržet pravidla, co nejméně textu a úderná a vystihující slova, protože předpokládáme, že dostaneme možnost prezentaci prezentovat. PREZENTACE = PREZENTOVAT 🙂

 

Říkáte si, jak byl měl vypadat ideální brief do výběrka pro agenturu, u které poptáváte influencer marketing? Potřebujeme vědět tyto základní informace:

 

Ale kompletní brief můžete vyplnit zde. Následně je potřeba počítat alespoň s krátkým debriefem. S tím jsme většinou neodbytní a domáháme se ho téměř pokaždé, i když je vše jasné. Není nic horšího než na něčem dva týdny pracovat a pak zjistit, že jsme se nepochopili na samém začátku. Znáte to? Plánujete vypsat tender na influencer marketing a nevíte, jak na to? Kontaktujte nás a rádi vám poradíme.