Jak uspět na trhu reklamních agentur?

V Praze existuje přes 200 reklamních agentur. Tedy alespoň to udává server Firmy.cz po zadání dotazu na vyhledávání reklamních agentur v hlavním městě. Dokonce i cukráren a hostelů je v Praze méně. V rámci reklamního trhu bojujeme tedy s mnohem více konkurenty. Dalo by se říci, že začít v této době s reklamní agenturou, je prostoduché šílenství. Pojďme do toho!
kruznice pruhledna

Přesto se čas od času najdou tací, kteří se probudí s pocitem, že to nejlepší, co dnes mohou udělat, je jít k notáři a založit si vlastní společnost, která bude mít jako hlavní předmět podnikání – reklamní činnost. Proč to dělají a dá se vůbec uspět na současném trhu?

Hned v úvodu bych se rád opřel o data (tak to totiž dělám, když se nechci hádat). V roce 2018 bylo v ČR do marketingu investováno 113 miliard. To je o 20 miliard více než všechny peníze, které do naší republiky ročně přicestují z EU. Jo. To je dost peněz. V České republice máme necelý milion společností a z toho jen za minulý rok vzniklo na našem území přes 30 000 společností.  Na základě těchto dat můžeme s klidným svědomím říci, že 200 reklamních agentur není zase tolik. V reklamním průmyslu jsou tedy nejen peníze, ale také klienti. Pokud jsem na začátku článku mluvil o prostoduchém šílenství, jsem na základě dat nucen vzít toto tvrzení zpět.

Jde tedy o dobrý podnikatelský záměr. Jak se ale zařadit vedle reklamních agentur s historií, řadou spokojených klientů a skvělých projektů, za které dostaly ceny, které zdobí jejich recepci? Pozn. Vy tou dobou nemáte samozřejmě žádnou recepci. Pomineme-li všechny businessové věci, které se dočtete na řadě odbornějších serverů, například Business Animals, vyšlo mi 5 základních bodů, které vám pomohou uspět.

Analýza děr

Nebudu vás rozhodně balamutit žádnou teorií. Vezmu to z čisté praxe. My jsme si řekli, co dělat nechceme a co dělat chceme. Následně jsme se začali vzdělávat a obklopovat lidmi, kteří toho vědí víc. Snažili jsme se najít nějakou díru na trhu a našli jsme hned dvě. Ta první byla SPOLEHLIVÁ EXEKUCE. Spolehlivost je ve WOO naše nejzásadnější hodnota. A dal bych ruku do ohně za to, že je to mnohem víc než zkušenosti. Víc než obálková „vracečka“ a mnohem víc než „40 let na trhu“.

Další dírou na trhu a zároveň takovou šedou zónou marketingu je INFLUENCER MARKETING. Programy na kampaně s influencery? Influenceři nejsou PPCíčka. Jsou to lidi a proto, abyste mohli zodpovědně propojit klienta s influencerem, musíte ho znát. Musíte znát jeho historii spoluprací, jeho tonalitu, jeho kauzy. Nejenom že musíte vědět, co chce klient, ale také potřebujete vědět, co nechce influencer. Je to prostě chemie. Vzhledem k tomu, že je Influencer marketing hodně mladou kategorií marketingu, největším kamenem úrazu je měření jeho efektivity. Reach a imprese? Ano, to umí každý, kdo rozumí alespoň trochu sociálním sítím. My se snažíme měřit efektivitu. Naši klienti chtějí vědět, jak a jestli se jejich každá investovaná koruna vrátila. Ano, i tohle jsme se naučili měřit. Ne nadarmo se říká, že příjemný business musí být oboustranně výhodný. Chceme, aby naši klienti rostli. My totiž budeme růst s nimi.

Osobnosti

Tím nejhrubším businessovým modelem každé agošky je prosté přeprodávání lidské práce a týmového či expertního know how. K tomu je ale nejdříve potřeba takovou „kvalitní práci“ produkovat, aby bylo co prodávat. Proto začátky všech agošek budou zřejmě velmi podobné. Nejdříve máte externisty, kteří jsou šikovní, a vy můžete jejich práci nejenom přeprodávat, ale také ji „zamontovávat“ do strategie či do nějakého komplexnějšího projektu. V momentě, kdy zjistíte, že byste na tom byli mnohem lépe, kdybyste práci produkovali „inhouse“, vám přichází ten pravý podnikatelský risk. Píše se rok 2019 a trh práce není úplně nakloněn zaměstnavatelům. Spíše hraje do karet uchazečům o zaměstnání. Nabírání a řízení lidí se budu věnovat v některém z dalších článků. Takže sledujte náš blog, má to smysl. 🙂

 

 

New Business

Asi to nejtěžší a zároveň klíčové je získávání klientů. Vsadím se o stovku, že když se zeptáte jakéhokoliv zakladatele reklamky, při dotazu na jeho prvního klienta se rozpovídá s vášní a nostalgií. Ano! Skutečně nalezení svého prvního klienta (když to zrovna není strejda nebo babička, která chce inzerovat dědovo auto na sbazaru) je opravdu řehole. Většinou se začíná tím, že děláte důkladnou research. Najednou zjistíte email na markeťáka nějaké značky, kterou máte rádi. A je to tady! Píšete první mail pro svého potenciálního klienta. Dáváte si pozor na každý překlep. Čtete to snad stokrát. Jediná chybička v emailu by totiž mohla znamenat odmítavou reakci. Email odešlete a pak čekáte. Nebudu zbytečně idylický, ale fakt je ten, že zřejmě ani neodepíše. Má práce dost, agošku měnit nechce. Nebo se dokonce chtěl podívat na váš web, ale našel jenom facebookové stránky s jediným hodnocením, které je od vás. No prostě nejste pro něj důvěryhodný partner. O dost jednodušší to má samozřejmě freelancer, který se rozhodl začít vytvářet svůj firemní svět. Může tak projekty, na kterých pracoval, prezentovat jako své vlastní. Je to totiž začarovaný kruh. Každý požaduje zkušenosti, ale nikdo si netroufne svěřit vám „své peníze“. Ale štěstí přeje odvážným, tak směle do toho. Jen prosím, nevyhrávejte cenou, ale kvalitou. Je to dlouhodobě udržitelný business model.

Prostředí 

Někdo tvrdí, že pracovat se dá všude. Jistě, určitě zvládnete opravovat auta kdekoliv. Jenže co když budete chtít opravovat auta na Antarktidě? No nevím… Možná by byla lepší obchodní strategie pomáhat tučňákům, kterých tam je více než lidí. Samozřejmě, tuto nadsázku používám právě proto, abych ukázal, že ne všechna místa jsou pro konkrétní práci stvořena. Například mít v České republice agenturu jinde než v Praze potřebuje opravdu dávku odvahy. Tímto se omlouvám našemu Art-directorovi, který jeden čas vedl reklamku v Ústí. Prostě velké reklamky jsou v Praze. Proč? No, protože tu jsou velcí klienti. Ale i Praha má své nevýhody. Rád to přirovnávám k moderování. Je spousta skvělých moderátorů, kteří zůstali v regionu a „vyžírají“ všechny možné tamní akce a mají vystaráno. Jenže vždycky se najde někdo ambiciózní. Někdo, kdo z hlavní moderátorské hvězdy ranního pořadu regionálního rádia dostane chuť na ten velký pražský svět. Jenže, přijde sem a začíná od nuly. Znám jich spoustu, kteří neustáli silnou konkurenci. Totiž, skoro všichni, kteří přišli do Prahy, byli v regionu ti nejlepší. Stejně tak to je i s agenturou. Praha je štědrá, ale nemilosrdná. Mít reklamku v Praze není levná sranda. Nájem kanceláře nebo coworkingového prostoru je v začátcích znatelný náklad. Do toho nějakého zaměstnance a než se rozmrkáte, jste na statisícových sumách každý měsíc. Ale bohužel, jinak to dělat nejde. Schopný tým nevybudujete, když jeho většina bude sedět doma nebo v kavárně. Lidé musí být spolu, povídat si a společně přemýšlet i vzdělávat se. Opravdu dobří lidé mají také vysoké nároky. Neexistuje, abychom v agentuře neměli všichni macbook, abychom každý neměli stůl, kávovar a tuny kafe, ovoce zdarma nebo televizi, na které prezentujeme. K tomu připočítejte zasedačkový stůl, lampičky, židle, hrníčky, toaletní papír, ručníky na ruce a další, celkem neviditelné vychytávky, které prostě v agentuře mít musíte. Pokud se rozhodnete vydat nízkonákladovou cestou, tedy cestou bez těchto nákladů – můžete. Nicméně časem přijde klientovi divné, že se pořád scházíte v kavárně, a nakonec si spočítáte, že kdybyste si tu kavárnu pronajali, dost ušetříte. Prostě pracovní prostředí v dnešní době je stejně důležité jako rodinné zázemí nebo kvalitní zvuk, který posloucháte a zajišťuje vám jistou konkurenční výhodu oproti freelancerům, kteří se snaží, stejně jako vy, ulovit klienta.

 

 

Empatie

Zamysleli jste se někdy nad tím, jakou důvěru ve vás musí mít klient, když vám svěří například 10 milionů korun na kampaň? Přesně tak. Téměř nekonečnou. Velká agentura potřebuje velké zakázky. Ano, přiznávám, že se mi někdy nepodaří vcítit se do klienta. Především v těch případech, kdy si klient neustále jede tu svoji a nepřesvědčí ho ani relevantní data. To se ale moc nestává. Dělám maximum, abych pochopil, co klient chce, co považuje za úspěch, za co ho chválí nadřízený a co je pro něj to KPI. Dokonce v jednom z našich kreativních briefů, který necháváme klienta na začátku spolupráce vyplňovat, je i otázka: „Z čeho v noci nespíte?“. Samozřejmě tím nemyslíme vztah s manželkou nebo problémy dětí. I to ale někdy může hrát velkou roli. Například, když klientova manželka je jeho nadřízená. Dobře, zpět na zem. Jde nám primárně o to, co jeho a celou firmu skutečně trápí. Co jim dělá radost a jak o jejich produktech či službách přemýšlí. Říká se tomu „nacítit klienta“. Jedině tak předejdete možným nepříjemnostem v budoucnu. Nepříjemnost se většinou rovná nedorozumění. To vždycky vede k nespokojenosti. A nespokojené klienty přece žádná agentura nechce. Dalším empatickým krokem, který se mi ověřil, je tzv. „kontrola kvality“. Jednou za měsíc volám nebo si povídám na pivu s klienty o tom, jak je ještě více můžeme udělat šťastnými. Zda jsou se vším spokojeni a ze všeho nejraději mám, když s něčím spokojení nejsou a řeknou mi to. Konstruktivní kritika je totiž další cesta ke zlepšení.

Asi si říkáte, že jste od tohoto článku očekávali mnohem přesnější návod na to, jak uspět ve světě reklamních agentur. Já vyzdvihl převážně hodnoty, na kterých WOO stojí, a které jsou pro nás důležité a klíčové. Za WOO mohu říci, že to funguje. Rosteme každým měsícem, a to i v té době, kdy je reklamních agentur jako máku a opravdu šikovných lidí jako šafránu. Věřím, že právě tyto hodnoty z nás dělají lepší přístav pro naše klienty. Přeji i vám, abyste měli jen samé spokojené lodě, které nepotřebují měnit svá kotviště.

 

 

Chcete si vyzkoušet tyto hodnoty na vlastní kůži? Přijďte k nám na kafe.