Jak vybrat správného influencera

Vyplatí se nám více micro-influencer nebo celebrita? Je opravdu počet sledujících u influencerů vypovídající metrika? Dnes existuje řada metrik, které nám ukáží, jaký výsledek můžeme očekávat, ale na co si dát při výběru pozor již na první pohled?
kruznice pruhledna

Co je to influencer marketing zřejmě nemusíme připomínat, přesto ve zkratce: Likewise a Traackr říkají, že „influencer marketing je proces identifikace, výběru, vyhledání a využívání klíčových lídrů k prosazování poselství vaší značky na určitý trh.”

Influencer marketing existuje již od 17. století, kdy začal využívat své královské styky jistý Josiah Wedwoog. (zdroj: bluehost.comDnes influencer marketing známe hlavně ve spojení s instagramem a online sociálními platformami. Kdo tento trend nastartoval lze těžko přesně určit. Možná jedna kontroverzní osobnost, která díky influencer marketingu vydělala minimálně stovky milionů dolarů a právě jí ve spolupráci s YouTube Originals o tom vyšel dokument – #ThisIsParis

Proč je influencer marketing tak žádaným marketingovým nástrojem?

Za vše mluví data. Podle průzkumu vyplývá, že až 88 % zákazníků věří influencerům více, než běžnému typu reklam. Bylo také zjištěno, že 49 % lidí se v rámci svého rozhodnutí o koupi spoléhá na doporučení influencera. A 40 % lidí říká, že si koupili produkt online poté, co viděli, že jej používá jejich oblíbený influencer.

Některé typy influencerských kampaní pak při porovnání s dalšími nástroji online marketingu vykázaly až 11x vyšší ROI. I v případě kampaní, které jsme ve WOO realizovali, jsme často dosáhli ROI ve stovkách až tisících procentech. 

Před tím, než se rozhodnete do influencer marketingu vstoupit, ujistěte se, že vám zapadá do vaší marketingové strategie. Je tedy potřeba si předem stanovit cíl kampaně, na kterou hledáte influencera. Může to být navýšení obratu (prodej), zvýšení povědomí, či například zásah nového trhu.

Jak vybrat správného influencera:

  • Zaměření – je obsah kampaně vhodný pro influencera, kterého si vybíráte? Influencer by měl mít stejný tone of voice, měl by sdílet podobné hodnoty jako brand. Prozkoumejte obsah, který sdílel v minulosti.
  • Zásah – neočekávejte, že pokud má influencer 100 tisíc sledujících, uvidí propagaci stejný počet fanoušků. Proč, se můžete dočíst v tomto článku. Počet followers tedy není klíčovou relevantní metrikou, dle které bychom se měli rozhodovat. Z tohoto důvodu je vhodné poradit se s agenturou, která má s influencery navázanou spolupráci a zajistí z minulosti možný maximální zásah publika.
  • Engagement – neboli míra zapojení publika znamená, kolik lidí interagovalo s vybraným příspěvkem. Algoritmus instagramu nám ukazuje hlavně účty, na které jsme v minulosti reagovali. Tudíž účty, které mají vyšší míru engagement rate jsou značně výhodnější a mají blíže ke svému publiku.

 

 

  • Demografické údaje – pokud chceme propagovat produkt či službu, která je v dostání pouze v určitém městě nebo pouze v České          republice, vyberte si podle toho i influencera. Instagram každému business účtu ukazuje složení followerů, včetně demografie. Vyžádejte si složení fanoušků od influencera nebo agentury, pokud víte, že máte specifické požadavky.

 

 

Členění influencerů a kdy použít kterého:

  • Mikro-influenceři – mají menší dosah a obvykle mívají od 1 do 50 tisíc sledujících v rámci specializované komunity. Jejich síť často prokazuje vysokou úroveň důvěry a angažovanosti, což znamená, že jejich imprese má vyšší hodnotu. Naopak nečekejte cenovou výhodnost. Dle našich zkušeností bude CPM vyšší než u influencerů či celebrit. Nezapomínejte, že i barter je náklad ze kterého by se mělo počítat ROI.
  • Větší influenceři – mají obvykle od 50 do 150 tisíc sledujících jsou považováni za vůdčí osobnosti ve svém oboru a mohou to být mediálně známé osobnosti. Jsou považováni za důvěryhodné zdroje a jejich sledující se dozvídají o nových trendech, průmyslovém pokroku a jejich obecném pohledu na relevantní lifestyle témata.
  • Influencer celebrity – mají obvykle v ČR více než 200 000 sledujících a proslavili se svým instagramem. Jejich zájmy jsou spíše lifestyle a mají virální potenciál. Spojení s influencer celebritou je s největší pravděpodobností také mnohem dražší. Zároveň je zpravidla spojeno s ambasadorstvím. Influencer celebrity raději uzavírají dlouhodobější spolupráce a již nepřijímají spolupráce na bázi několika postů v rámci jedné kampaně.

Doporučujeme zvolit velikost influencera hlavně podle cíle kampaně. Pokud potřebujete ve velkém rozšířit povědomí například o nové značce pak ano, můžete volit například známou celebritu pohybující se i mimo sociální sítě. Pro prodej nebo rozšíření informace o produktu jen na relevantní cílovou skupinu se nám lépe osvědčily micro-influenceři, kteří mají většinou vynikající engagement rate a jejich sledující jsou opravdu „vyhraněná” cílová skupina. Díky tomu víme, že každý, kdo kampaň uvidí, je pro nás opravdu relevantní (potencionální zákazník). U větších influencerů můžeme odhadnout, jací lidé je sledují, dle zaměření, mohou mít také relevantní followers stejně jako mikro-influenceři. Doporučujeme si případně vyžádat jejich detaily ze statistik. Lze pak skvěle odhadnout, zda se nám překrývá skupina sledujících s jiným influencerem, kterého také používáme v dané kampani.

WOO poznámka: Aktuálně neexistuje jediný nástroj, který by byl schopen měřit unikátní reach v kampani s více influencery najednou.

Pokud potřebujete poradit s výběrem influencerů a celkovou exekucí kampaně, neváhejte se na nás obrátit. Máme za sebou více než 300 úspěšných influencerských kampaní. Inspirovat se můžete také našimi case study.

Další články z blogu

2. června 2024

Zanechte nám své jméno a email pro odběr skvělého woosletteru!