Trochu teorie na úvod
Zjednodušeně řečeno, cookies jsou textové soubory s daty, které se při návštěvě webových stránek ukládají do prohlížeče. Tato data pomáhají přizpůsobit uživatelské prostředí. Web je tak schopný si zapamatovat, co měli zákazníci v košíku, jejich přihlašovací údaje nebo třeba doručovací adresu. Cookies se zkrátka využívají k tomu, aby byla návštěva webu pro uživatele co nejpohodlnější, rychlejší a lépe přizpůsobená. Ovšem marketérům cookies poskytují cenné informace o jejich zákaznících, na základě kterých jsou schopni lépe cílit své marketingové aktivity.
Jak to funguje teď?
Povinnost zákazníky informovat o využívání všech druhů cookies je i v současné době povinná. Zatím ale stačilo fungovat na takzvaném principu opt-out. Marketéři a obchodníci tedy mohli shromažďovat data o zákaznících až do chvíle, kdy jim zákazník udělil aktivní nesouhlas. V praxi to znamenalo, že dokud zákazník nevyjádřil svůj nesouhlas, automaticky se počítalo s tím, že souhlasí.
Na jaké změny se musíte připravit
Od 1. 1. 2022 vám již aktivní nesouhlas stačit nebude. Nově budete potřebovat takzvaný aktivní souhlas, tedy princip opt-in. Bude nutné návštěvníka informovat o tom, jaké data chceme shromažďovat. Navíc musíte umožnit i výběr cookies, které vám je návštěvník ochotný poskytnout. Výjimku mají pouze funkční cookies, které zajišťují nezbytné funkce webu. O těch bude nadále povinné pouze informovat.
Jak to bude vypadat v praxi
Pokud nechcete přijít o unikátní data návštěvníků, je několik věcí, které byste měli do konce roku 2021 vyřešit. V první řadě si udělat jasno v tom, jaké cookies na webu používáte. Sepište si také, kterým třetím stranám informace poskytujete (typickým příkladem jsou Google Analytics atd.). Návštěvníky webu musíte informovat o všech použitých cookies na webu, jak těch funkčních, tak i analytických a marketingových.
Následuje implementace samotné ‚‚Cookie lišty‘‘. I tady narazíte na několik zásadních pravidel. Podle Evropského sboru pro ochranu osobních údajů musí být souhlas:
- svobodný
- konkrétní
- informovaný
- jednoznačný
Návštěvníkovi tedy nesmí být upřen přístup na web pokud se zpracováním jeho dat nebude souhlasit a musí přesně vědět k čemu jeho data použijete.
Co se umístění lišty nebo okna týče, máte několik možností. V tomto ohledu se například společnosti DHL vyplatilo A/B testování různých verzí a umístění lišt a bannerů. Výsledkem bylo zvýšení souhlasů se zpracováním údajů až na 70 %. V případové studii pak dále zmiňují, že nevyšších výsledků dosáhli s informacemi zobrazenými v bočním panelu na stránce. Vycházeli také z předpokladu, že většině uživatelů se nechce číst formálně vypadající texty, a proto raději kliknou na tlačítko souhlasu.
Ukázka bočního panelu na webu DHL (zdroj: www.analytics.dhl.com)
Čeho se naopak vyvarovat
Při tvorbě cookie lišty se kreativitě meze nekladou, ale určitě byste neměli zapomenout na pár pravidel:
- souhlas se zpracováním údajů by neměl návštěvníkům bránit ve vstupu na web, neměl by ani neúměrně stránku zakrývat
- před zaškrtnutá políčka neznamenají souhlas – pokud dáte návštěvníkovi v liště na výběr několik druhů cookies, políčka by neměla být ve výchozím nastavení předem zaškrtnutá
- uživatelům musí být umožněno svůj souhlas odvolat
- měli byste dostatečně a srozumitelně vysvětlit, k čemu cookies vlastně sbíráte
Na závěr vám přejeme mnoho udělených souhlasů se zpracováním cookies. A pokud si stále nevíte rady nebo jen potřebujete inspiraci, ZDE jsme pro vás našli příklady cookie lišt i s komentářem právníka.
Zdroje:
https://ec.europa.eu/info/cookies_cs
https://www.uoou.cz/cookies-od-zacatku-roku-2022-pouze-se-souhlasem/d-53646
https://www.cookiepro.com/knowledge/cookie-banner-guidelines/
https://roivenue.com/wp-content/uploads/2021/09/Cookie-banner-examples_cz.pdf