TIKTOK pro vaši značku – jak na něm být a neztratit se?

Za poslední rok vstoupilo do vod TikToku hned několik předních značek na českém trhu se svými lokalizovanými profily a častokrát jej řadí mezi klasické SoMe kanály své značky. TikTok videa ale netvoří, jen repostují z jiných platforem. V čem je odlišný a proč se na něj musí nahlížet separátně? ????
kruznice pruhledna

TIKTOK pro vaši značku – jak na něm být a neztratit se?

Za poslední rok vstoupilo do vod TikToku hned několik předních značek na českém trhu se svými lokalizovanými profily a častokrát jej řadí mezi klasické SoMe kanály své značky. TikTok videa ale netvoří, jen repostují zjiných platforem. V čem je odlišný a proč se na něj musí nahlížet separátně?

Co je TikTok a jak se v něm neztratit?

TikTok je jedna z nejrychleji rostoucích sociálních sítí, a to nejen v Česku, kde je aktuálně přes 2,2 milionů uživatelů této platformy. Obsahem jsou krátká a zábavná či edukační videa. Primární úlohou platformy je tedy pobavit uživatele v krátkém čase a nikoho nezajímá, co bylo včera. To jsou základní principy, na kterých je TikTok postavený i v rámci svého algoritmu, díky kterému je schopen průměrný uživatel strávit na platformě i přes hodinu denně a zhlédnout desítky až stovky příspěvků.

Začátek u roztomilých koťátek a konec u videa o deep tématech vysvětlujících existenci lidstva? Nic nového. Pokud i vy jste konzumentem TikTok videí, zkuste si zapamatovat, u jakého videa začalo vaše sledování a kde jste byli za půl hodiny. Možná vás samotné překvapí, jak nenápadně vás dokáže algoritmus odchýlit od původních videí, a přitom stále bavit a dodávat pocit, že musíte vidět další video.

Protože co když se rozhodnete mobil vypnout v moment, kdy by následující video mohlo být to nejlepší, co jste za ten den viděli a chtěli byste se s ním pochlubit kamarádům? Až 92 % uživatelů po návštěvě TikToku vykoná nějakou akci, jako je právě share mezi kamarády.

Systém ale může fungovat jen v případě, že uživatele žádné video nenaštve a nebo jej nebude nudit, takové videa hned přeskočí a algoritmus jej vyhodnocuje jako málo relevantní pro danou cílovou skupinu a jeho další osud je ve vážném ohrožení. A to je problém většiny firemních účtů.

 

Zapadnout, ale vyčnívat…

Hlavním cílem by tak mělo být zapadnout mezi organický obsah, který na TikToku letí, ale zároveň z něj vyčnívat svoji myšlenkou, která je vložena do několika sekund. Mnohdy musí značka udělat kompromis mezi držením brand identity a klasickým obsahem, který je na TikToku k vidění. A tento balanc nezvládá každý, je totiž mnohem víc náchylný na testování a přístup musí být vždy odlišný dle značky a produktů, které mohou uživatelům nabídnout.

Z toho důvodu na něj nemůžeme nahlížet stejně jako na Meta platformy, TikTok prostě není pro každého a ne každý na něm umí chodit tak, aby to bylo přirozené. A to jak z pohledu značky, agentury, uživatele tak influencera.

A není to jen o obsahové stránce, videa musí být samozřejmě co nejkratší a předat co nejméně informací tak, aby si je dokázal každý zapamatovat, ale zároveň je více než kde jinde třeba reagovat na komentáře s dotazy, poznatky či chválou/kritikou.

Obsah máme, community taky… chybí už jen poslední článek v mixu, který na TikToku využíváme. Tiktoker. Influencer, který si vybudoval svoji základnu fanoušků na platformě a ví nejlíp, co na své TikTok followers platí. Využití influencerů dodá nejen relevantnost profilu, ale pomůže i v samotném doporučováním videí z profilu.

 

Jak poznám, že můj profil funguje?

Metrik je hned několik, jedna z těch nejdůležitějších je reakce lidí, kteří komentují vaše videa. Tak poznáte, jestli se trefujete do správné cílovky a se správným obsahem. My ve WOO se staráme například o TikTok profil EW, kde se snažíme uživatelům přiblížit ElectroWorld prodejny jako místo, kde najdete co potřebujete a když si nevíte rady, vždy vám poradí. Zábavným obsahem jsme do této doby dokázali získat přes 6,5 mil. zhlédnutí a přes 50 tisíc interakcí.

Právě relevantnost sdělení je nejvíce klíčová pro úspěch celého profilu. Na našem trhu jsou i profily firem, kde brand identitu nedrží a dali tak tvůrcům volnou ruku a výsledkem je napodobení TikTok trendu s přilepením loga na konec videa. A to už jen z principu fungovat nemůže a ani nefunguje. TikTok kanál by měl mít stále svoji předem definovanou strategii s pilířemi komunikace a držet jednotnou linku, díky které si ji člověk hned spojí s daným brandem.

Je důležité říci, že se má na TikTok nahlížet jako platformu, která dokáže rapidně zvednout BA, protože pro konverzní kampaně není aktuálně uzpůsobený.

 

Tips & tricks a čemu se vyvarovat

  1. Recyklace reklamních videí – TikTok je unikátní ať už svojí cílovou skupinou, tak obsahem. To už teď víme. 🙂 A tak jedna ze základních chyb je recyklace například televizních reklam jen do formátu TikToku. Taková videa nemůžou nikdy dlouhodobě fungovat a tak si vždy položte otázku, jestli toto je to, co se hodí na TikTok.
  2. Přehnané efekty – video na TikToku se nemá rovnat milionu barev, memes a gifů. Pracujte s tím rozvážně, nebo vás komunita sežere zaživa.
  3. Hudba – obrovský plus TikToku oproti Instagramu je, že uživatelé jsou zvyklí na videa koukat se zvukem a tak si můžete pohrát ať už s hudbou, tak s voiceoverem. Využijte toho.
  4. Pravidelnost – svůj obsah si plánujte a postujte pravidelně, ideálně jsou to 4 videa měsíčně, ale můžete postovat i pravidelněji, pokud si zvládnete udržet kvalitu výstupů.
  5. Trendy – sledujte, co se aktuálně na TikToku děje a co je zrovna in. V tom by vám měla pomoci agentura, pokud ji máte, a tyto informace vám zprostředkovávat na pravidelné bázi.
  6. Mediální budget – CPM na TikToku je opravdu nízké, u našich klientů v průměru 13 Kč, tudíž stojí za to investovat do zpropagování videí a ukázat světu, že jste tady!

Co si z toho odnést?

Pokud se teprve rozhodujete, zda u vás TikTok vyzkoušíte, a nebo na něm již jste, doporučujeme se porozhlédnout po trhu a zjistit, kdo to jak dělá. Ať už v rámci přímé konkurence, vedoucích značek na trhu, a nebo agentur. Agentura zaměřená na social media neznamená automaticky, že správně pracuje s TikTokem, a zase naopak. Dokonce si troufnu tvrdit, že do pár let budeme mít výběrová řízení mířená přímo na správu TikTok profilu.

Sledujte nejnovější data TikToku v ČR i zahraničí a zkuste se inspirovat aktuálními trendy, ale držet svoji identitu. Pro 49 % uživatelů je TikTok zdroj objevování něčeho nového, pro 29 % zase inspirací. Uzpůsobte tomu váš content.

Mějte na paměti, že TikTok není jen pro děti. TikTok je i pro dospělé, jak ostatně ukazuje i rozložení publika.

A pokud si nejste jisti, jestli je TikTok správná cesta zrovna pro vás, ozvěte se nám a my vám poradíme. 🙂

Ukázky EW videa:

https://www.tiktok.com/@electroworld_cz/video/7125793622909259014

https://www.tiktok.com/@electroworld_cz/video/7195106678189182214

Více statistik o TikToku:

https://passport-photo.online/blog/tiktok-statistics/#gref