Co je vlastně Instagram Reels?
Instagram Reels se pro většinu uživatelů objevil v srpnu 2020. Šlo o reakci na obrovskou popularitu TikToku. Instagram nezahálel a představil v rámci vlastní platformy novou funkci pro sdílení podobného obsahu – tedy tolik oblíbených krátkých videosekvencí.
Vývojáři se vyhnuli jedné zásadní chybě, kterou udělali s IGTV. Narozdíl od IGTV je Reels zabudovaný přímo do stávajícího rozhraní Instagramu, což by mělo vést k větší efektivitě, a hlavně vyšší míře používání, než jak je tomu u IGTV. Formát videa tím pádem také zůstává také stejný jako pro IG Stories.
Zde je přehledně vypsáno několik hlavních charakteristik Reels:
- Jedná se o krátký videoobsah v plném portrétovém režimu 9:16
- Videa mohou mít délku až 30 sekund
- Mohou být natáčeny přímo v rozhraní Reels nebo je možnost naimportovat videa z vaší fotogalerie, takže i z TikToku.
- Mohou být natočeny jako jedna scéna nebo série dohromady „sešitých“ záběrů
- Reels lze nahrávat pouze na mobilní zařízení
Video Instagram Reels poznáte podle ikony v levém dolním rohu videa při procházení příspěvků na homepage, nebo v pravém horním rohu při prohlížení obsahu na konkrétním profilu. Reels se zobrazují i v klasickém feedu jako každý jiný příspěvek.
Na stránce Prozkoumat můžete také objevit Reels od dalších uživatelů. V horní části stránky se nyní zobrazuje velký formát videosekvencí, které jsou vybrané přímo pro vás na základě toho, jaký obsah nejčastěji sledujete. Pokud budete stránku procházet dále, uvidíte další Reels videa, která jsou různě rozptýlená.
Jak lze pracovat s Instagram Reels v podnikání?
Nyní, když víte, co je Instagram Reels, vás nepochybně zajímá, jak tuto funkci použít pro vaši značku nebo firmu.
Možná jste si až doposud mysleli, že všechna Reels či TikTok videa jsou jen o tanci a hudbě. Není to však pravda. Firemní účty navíc nemají možnost přidat do videí hudební podkres, bude tedy třeba využít jiné kreativní způsoby.
Možností jsou desítky. Módní průmysl využívá Reels k představení různých kombinací oblečení a stylů. Umělci často nahrávají proces vzniku vlastního díla – ať už jde o kresbu, zpěv, či cokoliv jiného.
Zajímavou volbou může být také natáčení různých návodů z vašeho oboru (fotografové na volné noze využívají Reels k tomu, že svému publiku prostřednictvím krátkých Reels přinášejí tipy, jak využívat nejrůznější funkce na úpravu fotografií apod.). Pokud potřebujete představit konkrétní produkt, který právě uvádíte na trh, Reels jsou také skvělou volbou. Můžete zpracovat i krátké video z backstage, setkání/představení zaměstnanců, které může výborně posloužit k prezentaci toho, co vaše firma vlastně dělá, jak funguje a na co se specializuje.
Stop motion videa, kde jedna scéna končí a přeskočí hned na další, jsou aktuálně také velmi populární. Pokud potřebujete představit produkt, který vyžaduje smontování (např. nábytek), můžete vytvořit zábavné video, které ukazuje postup sestavování produktu od začátku do konce v rychlých střizích. Nebo pokud váš produkt má více druhů barevných variant, jedná se o ideální nástroj rychlé prezentace při zachování stejného pozadí.
Stojí za zmínku, že většina lidí sledujících Reels nebude číst popisek videa, obzvláště pak dlouhý. Pokud máte ve svém příspěvku výzvu k akci (CTA) nebo informaci, kterou chcete zdůraznit, ujistěte se, že ji divák především uslyší v samotném videu, popř. uvidí jako zvýrazněný text přímo ve videu.
Top 3. značky na IG Reels
#1. Louis Vuitton – publikuje vysoce kvalitní, ohromující a kreativní IG Reels videa.
Každé z jejich videí, se stalo virálním s průměrem 5-7 milionů zhlédnutí. Globální módní značka využívá Instagram Reels k propagaci nových kolekcí. Ve své nejnovější sadě videí představují #LVCruise.
Louis Vuitton také navázal spolupráci s platformou TikTok a bude přenášet livestream z týdnů módy po celém světě. Podobně jako videa TikTok na stránce For You se Instagram Reels objevují na stránce Explore – což znamená, že i lidé, kteří vás nesledují, budou moci vidět a zapojit se do vašich Instagram Reels! Jedná se o zásadní růstový hack, protože pokaždé, když zveřejníte příspěvek, staví to vaši značku před zcela nové publikum. Takže zatímco váš počet zhlédnutí začíná stoupat u každého příspěvku Reels, váš počet sledujících může také trochu posílit!
#2. Sephora France
S více než 300 000 zhlédnutími na každém z jejich videu se zdá, že Sephora France již Instagram Reels zvládla! Odvádí skvělou práci v zapojení publika v sekci komentářů. S titulky jako „označ přítele, se kterým chcete nakupovat“ a „která barva je vaše oblíbená?” Mají velký úspěch.
#3. Red Bull France
Díky silné globální komunitě na Instagramu není žádným překvapením, že Red Bull France již má několik virálních videí. Red Bull France chápe jejich demografické skupiny a nabízí vzrušující obsah, který oslovuje jejich publikum – zejména outdoorové sporty. Jejich nejoblíbenější video – POV na dirtbiku na super strmém kopci – má přes 2M zhlédnutí!
Jak vytvořit Instagram Reels
Než skočíte po hlavě do vytváření Reels, doporučuji projít si videa vašich oblíbených tvůrců. Získáte tak lepší představu o tom, co funguje, co se vám líbí a co vás inspiruje k tvorbě. Pojďme si ale už udělat jasno v tom, jak vlastně samotná videa vytvořit.
K Reels se dostanete z klasického rozhraní pro Stories. Stačí swajpnout prstem doprava. Ve spodní části obrazovky uvidíte tři možnosti: Živě, Příběh a Reels. Přejděte na Reels – tím se automaticky spustí také fotoaparát vašeho telefonu.
Jakmile se fotoaparát spustí, uvidíte na levé straně obrazovky navigační nástroje. V levém horním rohu je ikona Nastavení, která si zachovává stejná nastavení, jako pro vaše Instagram Stories. Ikony ve středu obrazovky slouží k natáčení a úpravám vašich videí.
Důležité je si uvědomit, že pokud chcete ke svým klipům přidat kreativní efekty, musíte je vybrat ještě před záznamem. Po nahrání Reels se již nemůžete vrátit a přidat, nebo upravovat klipy.
Firemní profily Instagramu mají přístup k těmto čtyřem funkcím:
- Délka sekvence: 15-30 sekund.
- Rychlost: Zde můžete zvolit vyšší nebo nižší rychlost záznamu videa.
- AR Efekty: Klepněte na Efekty a procházejte možnostmi filtrů ve spodní části, kde je tlačítko spouště. Pokud si v nabízených efektech nevyberete, na konci výběru je možnost procházet efekty.
- Časovač: Klepnutím na ikonu hodin nastavíte časovač nahrávání. Za jak dlouho se začne nahrávat a jak dlouho se bude video nahrávat.
Osobní profily a profily tvůrců Instagramu, mají přístup ke stejným funkcím plus k funkci zvuku (nebo hudby).
Jakmile vyberete efekty, je čas nahrát samotný klip. Stisknutím a podržením velkého tlačítka spouště ve spodní části obrazovky spustíte nahrávání. Můžete nahrávat více klipů o maximální celkové délce 30 sekund. Během nahrávání uvidíte, kolik času ještě můžete využít.
Jakmile svůj klip natočíte, uvidíte na obou stranách spouště dvě šipky. Šipka směřující doleva je pro přehrání klipu, který jste právě natočili.
Pokud klepnete na šipku směřující doleva, můžete klip oříznout nebo odstranit.
Kromě natáčení pomocí kamery Reels, můžete nahrávat videa přímo z galerie fotoaparátu. Pozor ale na to, že platforma podporuje pouze videa, takže nemůžete nahrávat obrázky.
Pokud chcete natočit další klip pro Instagram Reels, klepněte a podržte tlačítko spouště a opakováním výše uvedených kroků natočte další klip. Nezapomeňte, že pokud chcete do dalšího klipu přidat stejnou hudbu nebo efekty, musíte je vybrat před zahájením natáčení.
Chcete-li svůj snímek zarovnat s posledním, který jste pořídili, použijte nástroj Zarovnat (ikona se dvěma čtverci) na levé straně obrazovky. Tím se vytvoří průsvitná kopie vašeho posledního klipu, takže můžete nový klip srovnat a vytvořit tak plynulejší přechod mezi jednotlivými úseky.
Pokud jste spokojeni s celým videoklipem, klepnutím na šipku směřující doprava vedle tlačítka spouště přejdete do další fáze vytváření Reels klipu. V této fázi můžete přidat samolepky, text a kresbu, podobně jako jste zvyklí v Instagram Stories. Klepnutím na šipku dolů na horním panelu nástrojů můžete videoklip uložit.
Zveřejnění Reels
Po dokončení Reels klipu klepněte na šipku směřující doprava ve spodní části obrazovky. Budete přesměrováni na obrazovku Sdílet, kde si zvolíte možnosti sdílení na kartu Reels, feed nebo Stories.
Nezapomeňte na výběr dobrého titulního obrázku videa. To provedete tak, že klepnete na miniaturu obrázku s názvem „Úvodní fotka“. Tažením prstu po videopřehrávači v dolní části obrazovky vyberte ideální titulní snímek.
Nyní můžete k videu přidat popisek. Ten může být dlouhý až 2 200 znaků a přidat k němu můžete 30 hashtagů, stejně jako v běžném příspěvku na Instagramu.
Upozornění: Pokud překročíte limit znaků či hashtagů, vaše video se zveřejní bez popisku. Doporučujeme si jej vždy raději zkopírovat pro případné úpravy.
Jakmile je váš příspěvek připraven k nahrání, můžete si vybrat, kam jej chcete sdílet. Automaticky se zobrazí i ve vašem feedu. Pokud video nechcete sdílet ve svém feedu, klepněte na posuvník u této možnosti, video se nahraje pouze na kartu Reels.
Pokud ještě nechcete příspěvek veřejně sdílet, ale chcete si jej uložit na později, klepněte na možnost Uložit jako koncept v dolní části obrazovky. Tím se uloží video soubor tak, jak jste si ho připravili. Později se budete moci vrátit a přidat další klipy, aktualizovat popisky atd.
Omezení Instagram Reels
Stejně jako u jakékoli nové funkce, existuje i u Instagram Reels značné množství omezení. Pokud jste obeznámeni s TikTokem, všimnete si, že mnoho funkcí, které nabízí TikTok, nejsou v Reels k dispozici. I když jste zvyklí používat Instagram Stories, budete mít pocit, že v Reels chybí některé klíčové funkce. Jejich základní výčet najdete níže:
- Reels můžete při sledování pozastavit, ale nelze přeskočit ani přetočit. Musíte nechat video přehrát a poté se bude přehrávat znovu.
- U Reels, které jste vytvořili, nemůžete popisek po jeho nahrání upravit. Pozor tedy na překlepy! Museli byste video smazat a nahrát celé znovu, což může být značně frustrující…
- Zobrazuje se pouze náhled popisku, tedy jeden řádek. Sledující musí klepnout na „Více“ a zobrazit tak celý popis. To není ideální řešení pro dlouhé texty nebo CTA, jak jsme zmiňovali o několik odstavců výše.
- Pro Instagram Reels nejsou k dispozici podrobné statistiky. Miniatura videa vám ukáže celkový počet zhlédnutí, ale zatím neexistují žádné údaje o lajcích, komentářích, kliknutích, sledovatelích nebo jiných metrikách. A karta Statistiky ve vašem profilu aktuálně neuvádí žádné podrobnosti o vašich Reels. Pokud však byl příspěvek nahrán do vašeho feedu, tento zásah se započítává do celkového zásahu vašeho účtu za daný týden.
Závěr
Instagram Reels byla velmi očekávaná funkce a mnoho značek stále hledá způsoby, jak na této platformě zaujmout. Někteří tvůrci překlápí svůj obsah z TikToku do IG Reels, ale my doporučujeme zaměřit se na tvorbu originálního a jedinečného obsahu přímo na instagramové platformě. Přesdílená videa nevypadají ve feedu úplně dobře. Vytyčte si vlastní styl, kterého se držte a využívejte všechny funkce naplno.
Předtím, než se do toho po hlavě vrhnete, ujistěte se, že jste si vyzkoušeli vytváření obsahu a zvykli si na zmíněná omezení Reels. Jakmile budete mít přehled o procesu natáčení, úprav a nahrávání videí, půjde to samo. Případně se nám neváhejte ozvat, ve vytváření contentu na sociálních sítích umíme už nějaký ten pátek chodit :-).