Aktuální trendy ve fotografii

Ačkoliv fotografie je tu s námi skoro dvě století, neustále se vyvíjí. Některé fotografické trendy se vrací po delší době, některé jsou naopak úplnou novinkou. Ať už jste profi fotograf, marketér a nebo jen chcete dát svému feedu na Instagramu svěží look, koukněte na tipy toho nejpovolanějšího z WOO, našeho Content Creatora Ondry.
kruznice pruhledna

Ačkoliv od prvního pořízeného snímku uplynule už bezmála 200 let, fotografie se jako každý prostředek vizuální komunikace a projevu vyvíjí a prochází určitými trendy. Největším akcelerátorem poslední doby se pochopitelně staly digitální technologie a sociální sítě, které s nadsázkou fotografii zcela redefinovaly. Do módy přicházejí úplné novinky, ale stejně tak se oprašují některé starší přístupy, ze kterých v posledních letech sešlo. Ať už jste fotograf, marketér či jen chcete dát svému feedu na Instagramu svěží look, určitě vám následující informace  přijdou vhod!

Na výšku

Otáčet fotografie na výšku je celkem logický a obecně dlouhotrvající trend posledních několika let a lze jen očekávat, že se zvyšující se frekvencí bude pokračovat i nadále. Zcela zjevnou příčinou je rostoucí procento mobilních konzumentů digitálního obsahu. A proto by výraznější zvrat mohl přijít až s masovým rozšířením skládacích telefonů, kdy bude display znovu orientován horizontálně. Důvod je vlastně úplně prostý – fotografie zabírá větší část vašeho displeje a tudíž je tu větší šance, že ji ve svém feedu, nebo v rámci článku nepřehlédnete. Horizontální fotografie jako taková však přichází i se svými úskalími, na která je potřeba si při její realizaci dát pozor. V závislosti na konkrétním fotografovaném objektu máme najednou buď o hodně více, či o hodně méně negativního prostoru s kterým se musíme popasovat (pozn.: negativní prostor je opakem prostoru pozitivního, tedy konkrétního fotografovaného objektu. Ve fotografii je to ta část vizuálu, kterou lze bez výčitek překrýt textem, či grafikou). Vertikální fotografie proto vyžaduje daleko větší důraz na kompozici a často je na tento fakt potřeba myslet i tehdy, pokud ji plánujeme zhotovit z původně vertikální fotky. Díky fotkám na výšku máme najednou prostor ukázat monumentální vertikály, ale co když fotografujeme např. malý produkt, který nám ztěží zaplní jen část výsledného vizuálu? Tehdy přichází na řadu hra s třemi fotografickými plány – popředím, středním plánem, kam soustředíme divákovu pozornost a pozadím. Tento efekt nám také pomůže docílit plastičnosti fotografie – efektu trojrozměrnosti. Další logickou variantou je přistoupit k Tight cropu.

 

 

Tight crop

Čeho si v poslední době všímám poměrně hodně je relativně zvyšující se použití tzv. tight cropu, tedy stylu ořezu fotografie, který do fotografického mainstreamu primárně přichází z fashion odvětví. Jedná se o takový ořez, kdy je postava oříznuta např. uprostřed čela, nebo jsou zcela vynechány její oči. To nám dává možnost lépe soustředit divákovu pozornost na jinou část obrazu, která je hlavním objektem focení – třeba produkt, či oblečení. Nutno podotknout, že užití tight cropu může být často ošemetné a je třeba jej využívat účelově. Pokud při rodinné skupinové fotografii oříznete vaší tetičce hlavu, lze se jen těžko vymlouvat na to, že jen následujete nejnovější fotografické trendy.

 

 

Ukázka dvou možných způsobů ořezu v rámci stejné situace. V prvním případě mají obě modelky kolem sebe více prostoru a jsou to právě ony, které jsou klíčovým prvkem obrazu. V rámci Tight cropu je oko pozorovatele mnohem více soustředěno na šaty a vůbec nám nevadí, že jedné modelce “chybí” půlka hlavy.

Barvy a kontrast jsou zpátky ve hře

Asi nikomu, kdo v poslední době zabrouzdal na Instagram, neunikl tzv. Grey to white moody style, který dříve náležel převážně do konceptuální fineart fotografie. Velkým popularizátorem této barevné stylizace bylo například rozšíření mobilní aplikace VSCO. Podstatou tohoto stylu byla úplná eliminace černého bodu, který se pomocí zploštěné křivky posunul do popelavě šedé. Stejně tak byla potlačena saturace všech barev a hlavním účelem bylo dosáhnout náladové, až depresivně vyhlížející stylové fotografie. Co je však podstatné je fakt, že od tohoto trendu se už zase začíná pomalu odpouštět a barvy začínají být zase v kurzu. Rozhodně to není tak, že by všechno najednou mělo být přesaturované, avšak lidé si uvědomují, že efekt zploštělé křivky není vždy vhodný a občas jsou prostě barvičky way to go.

 

zleva: grey-to-white contrast look, běžná lineární kontrastní křivka, S-křivka

 

 

Gely a tvrdé světlo

Softboxům a měkkému světlu odzvonilo, tedy ne tak docela a toto tvrzení by bylo asi moc odvážné. Co ale vídám stále častěji je použití tvrdého světla namísto toho měkkého a jsem za to upřímně rád. Neříkám, že je měkké světlo špatné a jsou žánry např. jako boudoir či glamour, ve kterých se s ním setkáme na denní bázi. Nicméně tvrdé světlo dělá fotku dramatičtější a mezi záplavou jemných portrétů vyčnívá. Já sám osobně velmi rád pracuji např. s výrazným kontrasvětlem. Tvrdé světlo je nekompromisní a může být i velmi nelichotivé, takže jej rozhodně nelze brát jako bernou minci. Je v rámci fotografovi kompetence rozhodnout, který druh světla se pro danou situaci hodí lépe. Stejně tak jsou v poslední době velmi populární barevné gely (filtry), a to možná i díky stále dostupnějším a kompaktnějším RGB světlům, které tyto gely snadno nahradí. Najednou je všude spoustu neonů a barevně kontrastních světel, ale vlastně proč ne, když se to dělá s citem je to hezké na pohled!

 

 

Z ptačí perspektivy

Droni ale přece nejsou vůbec nic nového řeknete si, a právě proto jsou fotky z ptačí perspektivy stále častěji k vidění. Drona má dneska zkrátka skoro každý fotograf. Kvalita fotek už je obstojná, délka letu se výrazně prodloužila a navíc se vám už pohodlně vejde do batohu, aniž by jste sebou tahali jenom toho samotného drona. Je jen otázkou času, kdy tento druh fotografie pronikne výrazněji do reklamní praxe. Napadá vás, kde všude by šel v reklamě použít? V tom případě to běžte rovnou realizovat, než to začnou dělat všichni kolem vás.

 

 

Überralismus

Tento módní trend jsem si pracovně pojmenoval jako Überralismus a upřímně musím konstatovat, že jako profesionální fotograf a věčný perfekcionista (který navíc nad fotkami tráví hodiny v postprodukci) nejsem ani zdaleka jeho zastáncem. Jeho podstata tkví v co možná největší upřímnosti – fotografie nejsou nijak retušované ani upravované, kompozice se moc neřeší, “přeci nad tím nebudeme moc přemýšlet” a daný produkt, osobu nebo situaci prostě vyfotíme takovou jaká je. Pro dokumentaristu bezesporu gró přístup, ale je tohle využitelné i v reklamní fotce? Kupodivu ano, je tu však velké ALE… Otázkou je o jaký je produkt nebo službu se jedná a kdo je cílová skupina. Realistické vizuály jsou některým lidem blíž a ti mají pak větší tendenci s vámi jako firmou více sympatizovat. Umíte si ale představit takové Porsche na špinavé silnici obklopené všudypřítomným nepořádkem? Je nutné proto znát svoji cílovou skupinu a dobře odhadnout, zdali by takové vizuály ocenila nebo vás pak budou považovat za amatéry.

Pokud jsme se vám trefili do vkusu a chcete vaše produkty či služby prezentovat způsobem, který zaujme a motivuje zákazníky ke koupi, neváhejte nás kontaktovat. Disponujeme vlastním fotoateliérem, špičkovou technikou a neotřelými kreativními nápady.