Barevnost produktové fotografie

Věděli jste, že až 65 % světové populace tvoří lidé, kteří se nejlépe učí díky vizuálu? Vnímat svět kolem sebe zrakem je velmi důležité. Více než 80 % podnětů, které získáváte skrze své smysly, k vám proudí právě přes oči. Pokud máte u popisu svých produktů i fotky, pravděpodobnost, že se na vaše produkty zákazník podívá, se zvýší o 94 %. A tak jako zisku z tržeb pomáhá fotografie, fotografii pomáhají barvy.
kruznice pruhledna

Proč se vůbec zaměřovat na barvy?

Barvy jsou důležité  všem. Ovlivňují náladu, spouštějí emoce a ano, ovlivňují i zisk z prodejů. Těžko zákazník při pohledu na vybledlý hamburger na billboardu dostane chuť a zajde si do svého oblíbeného fast foodu. Maso proto musí na fotografii vypadat šťavnatě, hnědá s červenou. Roztékající se sýr musí mít krásnou žlutou barvu. Stejně tak salát a rajčata s cibulí, vše musí působit naprosto báječně a chutně. A tomu do značné míry dopomáhají právě barvy.

A co jsou vůbec barvy?

Barvy… z fyzikálního hlediska, jde o světlo s určitou vlnovou délkou s hranicemi od infračervené k ultrafialové. Barvy jsou vlastně světlo, které se od daného předmětu odrazí a doletí až do našeho oka. Představte si miliony malých paprsků, které vycházejí z jakéhokoli zdroje světla, odráží se od předmětu, na který se zrovna díváte, a doráží až k vašemu oku. Tam na sítnici vytvoří vjem, který vám dále putuje do mozku, kde následně vytvoří finální obraz toho, na co se vlastně díváte.

Další, velmi podstatnou věcí při vnímání barev jsou samozřejmě naše oči. Opravdoví hrdinové jsou však ještě hlouběji. Svatá trojice barev, tři grácie tonality, tři sudičky gradientu… staré dobré čípky. Díky těmto receptorům jsme schopni vnímat tři základní barvy. Červenou (R), zelenou (G) a modrou (B). Fyziologie vnímání barev má však ještě jednu malou výjimečnost, kterou využívá hlavně umělecký směr konce 19. století, pointilismus. Jedná se vlastně o nedostatek ostrosti našeho vidění. Spousta malých teček základních barev vedle sebe se nám slévá doslova před očima a vytváří tak nové. Dalším zajímavým efektem, který šálí zrak, je světlost barev. V reálu se produkt, který se fotí na světlém pozadí, jeví jako tmavší, naopak pokud je umístěn na tmavší pozadí, stane se ve vašich očích světlejším.

Budiž světlo

Co se týče pozadí, k produktům můžete využít buďto barvy, které budou zboží doplňovat, nebo ty, které budou vytvářet kontrast. Pro e-shopy je však velmi typické využití bílého pozadí. To svou nevýrazností dává produktu vyniknout a neodvádí zákazníkovu pozornost. Není také příliš složité na přípravu. Většinou si vystačíte pouze s bílým papírem. Problém však představuje světlo. Bohužel s tím přirozeným si většinou nevystačíte, takže je potřeba mít k dispozici i umělé světlo. Rovněž je potřeba zvolit vysokou clonu a nízké ISO. Nesmíte zapomínat ani na stativ, bez kterého se toto produktové focení neobejde. Poté, co si celou scénu nastavíte, stačí již jen měnit produkty, které máte určené k nafocení. Pokud však mám být upřímný, nejlépe se mi fotí produktová fotografie na přirozeném zdroji světla, což je slunce, a také i v nějakém prostředí, ve kterém produkt působí přirozeně, například doma, na zahradě, či klidně v nějakém industriálu.

 

 

U této fotografie se jedná o podobnou tonalitu (zabarvení) barev. Hlavní složkou jsou samozřejmě černá s tyrkysovou, které jsou barvami produktu. Mohl jsem zvolit dvě varianty: za a) fotku ladit do teplejších tónů, hlavně červené, oranžové a žluté, které jsou proti barvami zelené, nebo za b) volit spíše doplňkové barvy, které nebudou působit rušivě a celý vjem produktu jen podtrhnou. Jelikož se u zboží jedná o tyrkysovou barvu, první varianta by nevyhovovala, už jen kvůli kontrastu, jež by teplé barvy vyvolaly s tou základní. Zvolil jsem tedy druhou možnost s podkresem základů, pokud se však zaměříte na všechny barvy ve fotografii, všimnete si podtónů oranžové a žluté. Tito zástupci červených odstínů totiž dodávají celé fotce vyrovnanost a plnost.

 

 

Na rozdíl od předchozí fotografie, tato je již pořizovaná v ateliéru za pomocí umělého zdroje světla. Také se u hlavní barevné palety jedná o odstíny červené, oranžové a žluté. Jelikož je tady však mnohem více prvků, které mohou odvádět pozornost od hlavního cíle, jímž je sklenice s ovocným nanukem, zvolil jsem zde kontrastní pozadí. Barvou, která je přímým opozitem oranžové, je modrá, ovšem musíme také brát v potaz celý feeling fotografie jako celku. Ta má v tomto případě evokovat svěžest a přírodu. Proto jsem zvolil tento odstín zelené, která se mi zdá velmi přirozená a skvěle doplňuje barvu broskví.

Hrdinové

Fotografie se jeví na první pohled jako jednoduchá a bezobtížná. Čím více však zabrousíte do jejich tajů, tím více najdete překážek. Nejedná se pouze od zmáčknutí „čudlíku“, je potřeba zvážit mnoho proměnných. Každý hrdina potřebuje svého parťáka. Někoho, kdo mu pomůže a bude krýt záda. Od toho jsme tady my. Abychom pomáhali klientům, odkryli tajemství barevnosti produktové fotografie a mnohem více.

Další články z blogu

1. září 2024

Zanechte nám své jméno a email pro odběr skvělého woosletteru!