Generace Z je společný název pro skupinu lidí narozených mezi lety 1995 a 2010, i když různé zdroje uvádí toto rozmezí trochu odlišně. Jinak nazývaní Zoomers, nebo česky také digitální domorodci, je generace, která je známá životem online. Narodili se v době, kdy chytré telefony a dostupnost internetu je samozřejmostí kdekoliv a kdykoliv. Nejsou a nikdy nebyli omezeni na domácí počítač. Moderní technologie a sociální sítě jsou pro ně přirozeným prostředím jak ke komunikaci, tak k nakupování. Jako cílová skupina v oblasti online marketingu jsou nepostradatelní. Tvoří okolo 26 % celkové populace.
Jak tato cílová skupina přemýšlí a jedná?
Oproti předešlé generaci, Gen Z obecně více tíhne ke vzdělání, jsou empatičtí a celkově hodně řeší mezilidské vztahy. Často se staví proti rasismu a naopak se hlásí k podpoře LGBT+ komunity, ke které se hlásí přibližně 20 % lidí z generace Z. To je asi dvakrát více, než u předchozí generace.
Z průzkumu vyplývá, že obecně chce Gen Z nakupovat od značek, kterým mohou důvěřovat. Přibližně 65 % těchto lidí zkoumá pozadí produktů před zakoupením a 63 % dá na doporučení svých přátel raději, než od jakýchkoliv jiných zdrojů. Pouze 36 % však říká, že cítí loajálnost k nějaké značce. To nasvědčuje tomu, že jde o téměř nezorané marketingové pole.
Etika businessových praktik a udržitelnost je to, co převážně od značek očekávají. 73 % dotázaných zástupců této věkové kategorie je ochotných platit více za ekologicky udržitelné produkty a 54 % by za takové produkty bylo ochotno platit až o 10 % více. Zoomeři jsou naopak připraveni přestat nakupovat od značek v případě skandálů, projevů rasismu nebo homofobie (přibližně 80 %).
Značky a marketingové agentury, které o tuto generaci nechtějí přijít, by se měly soustředit na hodnoty, které jsou pro Gen Z zásadní ve vztahu ke značkám.
A kde Zoomery najdeme?
V online světě se vyskytují téměř všude, ovšem nejpopulárnějšími platformami u této generace jsou bezkonkurenčně Snapchat, TikTok a Instagram. Konkrétně TikTok, extrémně rychle narůstající platforma, je prostředím, ve kterém se ti nejmladší cítí jako doma. Podle expertů jde o nejpřímější marketingovou cestu, jak zasáhnout právě generaci Z. Asi 37,3 milionu uživatelů TikToku jsou potenciální zákazníci právě v této věkové kategorii.
Stále více značek si tento fakt začíná uvědomovat a zapojuje TikTok do svých marketingových strategií.
Co Zoomeři kupují a kdo to platí?
I přesto, že velká část Gen Z není ještě zletilá a často nekupují produkty přímo, mají vliv na to, co kupují jejich rodiče a příbuzní.
Dále je nutné přemýšlet i o těch nejmladších tak, že v dohledné budoucnosti budou všichni z této generace ve věku plnohodnotných a samostatně uvažujících zákazníků.
Jak za produkty utrácí (globálně utratí 143 miliard dolarů ročně sami a 127 miliard dolarů za ně ročně zaplatí členové rodiny) a v jakých sektorech nakupují, ukazuje i následující tabulka.
Za co generace Z utrácí a kdo za to platí.
Co z toho plyne?
Mějte kvalitně fungující a dobře nastavené sociální sítě pro váš business. Pokud to není ve vašich interních kapacitách, investujte do marketingové agentury, která trendy sleduje, zpracovává a aplikuje za vás. Vytvářejte kampaně, které se zaměřují i na ty nejmladší a vychovávejte si své zákazníky ještě dříve, než se jimi mohou stát.
Zdroje:
https://truelist.co/blog/generation-z-statistics/
https://www.socialmediatoday.com/news/how-gen-z-relates-to-brands-infographic/625422/
https://www.emarketer.com/content/more-us-gen-zers-now-use-tiktok-than-instagram