Grafické trendy 2021 – minimalismus je mrtvý, ať žije 3D!

Tak dlouho jsme vizuály zjednodušovali, až nám nakonec zůstal prázdný papír. Přichází konec minimalismu? Proč emoji už nepatří jen do chatu a jaké grafické styly útočí na nejviditelnější trend 3D grafiky? Prozkoumejte s námi grafické trendy pro rok 2021!
kruznice pruhledna

Přichází konec minimalistických grafických pojetí? Tohle tvrzení je asi trochu moc troufalé. Minimalismus tu s námi byl, je a bude. Je nesmrtelný. Nicméně nesporným faktem je, že poslední roky ho vynesly na výsluní a my se teď utápíme v závalu jednoduchých homogenních vizuálů. Co tedy dělat jinak? Jak zaujmout? Nelze s přesnou jistotou říci, jak se věci budou mít za půl roku nebo třeba k jeho konci. Co však říci lze, je fakt, že některé věci fungují s narůstající frekvencí a je tedy nasnadě předpokládat, že tomu tak bude i tento rok. Přinášíme vám seznam očekávaných trendů v grafickém designu pro rok 2021!

Dovolte mi krátkou úvahu. Osobně se domnívám, že rok 2021 bude převážně o 3Dčku, čímž samozřejmě nemyslím jen komplexní rendery, ale i zdánlivý dojem prostoru. Sepsal jsem seznam několika současně rezonujících trendů, které toto tvrzení podporují a u kterých se lze domnívat, že se s nimi v následujícím roce budeme setkávat stále častěji. Nejsem jasnovidec, nicméně si všímám zajímavých věcí okolo sebe a taky trochu sázím na svoji intuici. Ale nemyslete si, tyto trendy v současnosti hojně využívají přední světoví hráči, takže vás tu rozhodně nekrmíme bludy.

Mesh gradienty

Mesh gradienty jsou komplexnější a fotorealističtější formy běžných barevných přechodů. Na rozdíl od základních gradientů jsou formovány nelineárně uspořádanou mřížkou, což v praxi znamená, že je posloupnost jejich vnitřních kotevních bodů nejrůzněji zpřeházena a narušena. Výsledkem jsou daleko abstraktnější a nahodilejší struktury, které často nabývají liquidních forem, nebo obsahují ostré barevné přechody. Typicky obsahují i více barev, ale na rozdíl od základních barevných přechodů u nich nedochází k postupnému prolínání od jednoho odstínu k druhému v rámci jednotného homogenního vzorce. Jedním z velkých popularizátorů Mesh gradientů je bezesporu společnost Apple. Ta je hojně využívá v rámci svých podkladových materiálů, ale i například jako klíčový wallpaper jejich nejnovějšího operačního systému Big Sur.

 

 

Efekt skleněných tabulí

S tímto efektem se v poslední době setkáváme především v rámci UI aplikací, potažmo ve webdesignu a lze předpokládat, že si své místo bude čím dál častěji nalézat i v rámci statické grafiky a vizuálů. V praxi se jedná o velice jednoduchý efekt, kterého lze dosáhnout hned několika způsoby. Jeden takový je založený na lokálním rozostření určitého tvaru. Na tento objekt je posléze aplikována rozptýlená vnitřní záře, která může být ještě doplněna tenkým bílým okrajem. Lze samozřejmě pracovat i s polotransparentními odstíny a zdůraznit efekt prostorovosti vrženým stínem. Tzv. ledového efektu a větší fotorealističnosti docílíte i přidáním šumu na vrstvu 50% šedi a nastavením jejího režimu prolnutí na overlay.

 

 

realizace od Mahady Hasan Rony a uixNinja

Neomorphismus

Něco na pomezí zavedeného minimalistického flat designu a dříve využívaného skeumorphismu, i tak bychom mohli popsat tento poměrně nový UI trend. Styl samotný začal hojně rezonovat v roce 2020 v rámci grafické komunity okolo Dribblu. Na rozdíl od skeumorphismu, který byl postaven především na vysokém kontrastním rozdílu podkladu jednotlivých aktivních prvků a co možná největší snaze o dosažení realističnosti, stojí tento styl zcela na barevné paletě a nízkém kontrastu. Barvy jako takové zde hrají klíčovou roli, jelikož jak pozadí, tak aktivní prvky využívají stejného podkladu. Jejich oddělení je tak docíleno čistě pomocí světel a stínů (ať už klasických černých tak i bílých). Neomorphismus si neklade za cíl replikovat reálný svět do digitálního prostředí, nýbrž vytvořit něco zcela unikátního, pomocí iluzí vytlačených a nebo naopak zatlačených aktivních prvků. Samozřejmě jako vše jiné, má tento styl svá pozitiva a negativa. Oproti neokoukanému a moderně vyhlížejícímu uživatelskému rozhraní stojí fakt, že i nepatrná odchylka v zobrazení světlosti, či saturace, převážně na displejích nižší kvality, může celý tento efekt položit na lopatky. Navíc efektivita tohoto stylu výrazně pokulhává, a tak dochází k jeho nejrůznějším adaptacím, např. hlavní CTA je vyvedeno v odlišné barvě. Jak neomorphismus funguje si můžete sami ostatně vyzkoušet ZDE .

 

Design kalkulaček od Mojimomo a William Tapp.

 

 

Emoji

Emotikony prošly od svého prvopočátku značným vývojem a od jednoduchého 🙂 k dnešním memoji jsme urazili značnou cestu. Je nasnadě se proto domnívat, že rok 2021 bude rokem smajlíků, kterými si budeme tak trochu kompenzovat sociální distancing dnešní doby. Navíc takový milý obličejíček nám často pomůže zlehčit komplikovanější témata, či podnítit uživatele k reakcím. Není však smajlík jako smajlík. Obecným trendem je vytvářet čím dál tím více komplikovanější emoji působící prostorovým dojmem, avšak schválně pozbývající ambice o foto realističnost. Ba naopak, čím je smajlík ulítlejší, tím lepší. Lze předpokládat, že se firmy budou v následujících letech snažit o vytváření vlastních unikátních smajlíků, které budou podporovat jejich branding a pomáhat v práci s community. V následujících letech je zajisté uvidíme čím dál tím více používané a to v aplikacích, které by nás před nedávnem ani nenapadly. Vzpomeňme si sami na kampaň politické strany ANO 2011. Koho by ještě před nedávnem napadlo spojit “seriózní” politické téma s “dětskými” smajlíky.

 

 

3D grafika

Co jiného může být víc prostorového než samotná 3D grafika. V závalu minimalistických pojetí to bude právě ona, která na sebe bude poutat větší pozornost a tak se v následujícím roce dočkáme bezesporu její častější aplikace. Ne nutně se tu však musíme bavit o do nejmenšího detailu propracovaných modelech aut, které již řadu let pravidelně nahrazují auta skutečná v televizních spotech i reklamních vizuálech. Tento rok bude plný i daleko méně komplexnějších výtvorů, založených například na scénách doplněných prostorovými geometrickými obrazci, či scénách zcela surreálných. Do popředí se dostanou i komplexnější mockupy, či domnělé 3D vytvořené v plochém prostředí. Kombinovat budeme “umělé” s fotkou, či fotorealistickým renderem. Vzhledem k tomu, že se toto odvětví rapidně rozvíjí a to, co ještě včera nebylo možné, dnes využívá s nadsázkou každý. Zkrátka a dobře kvalitní 3Dčkář se určitě neztratí!

 

 

realizace od Peter Tarka, Wilson A. Aristizábal P. a Hadi Tulimat

Kombinace fotky a ilustrace

Tato položka je pomyslným černým koněm seznamu. Ve své podstatě asi nelze tvrdit, že se jedná o nějaký výrazný trend, nicméně potenciálu je tu plno a vy byste si rozhodně neměli nechat tenhle styl ujít a to zvláště pokud komunikujete s mladší cílovou skupinou. Právě ta velmi často a ráda využívá nejrůznější 3D i ilustrované filtry na Facebooku, Instagramu, Snapchatu či TikToku.

 

 

realizace od Peter Tarka, Wilson A. Aristizábal P. a Hadi Tulimat

A to není zdaleka vše, grafických trendů a očekávaných vizuálních vychytávek jsme dali dohromady daleko víc, vše můžete prozkoumat na našem zbrusu novém WOO Pinterestu.

Pokud chcete vaši aktuální grafiku a vizuální styl poslat směrem do budoucnosti a být tak atraktivnější pro vaše klienty a zákazníky, neváhejte se na nás obrátit. Máme za sebou řadu proměn vizuální identity značek, re-brandingů a liftingů.

Další články z blogu

1. září 2024

Zanechte nám své jméno a email pro odběr skvělého woosletteru!