Jak pracovat při focení s lidmi

Skvělé fotografické vybavení, dechberoucí místo, úžasné světlo? Velmi podstatné věci. Důležité je však kromě hard-skills znalostí, také umět pracovat s lidmi, kteří jsou hlavním předmětem samotné fotky. Přečtěte si několik praktických tipů, výsledek bude stát za to!
kruznice pruhledna

MODELOVÉ JSOU TAKY LIDI

Ti mají, stejně jako vy, naděje, sny, obavy a strach. Nejsou to pouze objekty, které poslouchají příkazy bez jakékoli motivace. Chtějí se také bavit, přidat kousek sebe do výsledné fotografie a stát si za svým vlastním uměním. Mohou dostat strach z toho, že se špatně postaví, natočí, úsměv nevypadá upřímně nebo jim mezi zuby zůstal špenát z oběda. Královnou těchto fobií je však make-up. Jen náznak toho, že nesedí rtěnka k feelingu focení nebo je špatně nanesená řasenka, a veškerá sebejistota je pryč. V takových chvílích je opravdu potřeba pamatovat na toto nejdůležitější pravidlo. Modelové jsou taky lidi a je nutno s nimi tak i jednat.

 

 

MODELOVÉ JSOU I HERCI

A herci jsou taky lidi, jasně že jo. Tím ale myslím, že je potřeba pracovat s modely jako s herci. Přece jen film jsou fotografie puštěné za sebou v rychlém sledu. Moc velký rozdíl mezi těmito dvěma profesemi opravdu není. Model vám před objektivem také hraje, předvádí emoce, ukazuje svůj vnitřní svět a odhaluje své já. Proto je s ním potřeba pracovat jako s hercem. Mým nejoblíbenějším slovem se v této chvíli stává slovo jako. Představ si, jako bys měl na zádech přilepené obrovské pravítko. Představ si, jako bys právě viděla ducha. Ruku v ruce však se slovem jako jde i další slovo, že. Mysli na to, že máš v puse polovinu citronu. Teď si představ, že jsi vyhrála milion. Všechny tyto věci pomohou modelům dostat se do „role“ a pomoct jim s jejich výrazem a postojem těla, což jsou ty největší zbraně každého člověka, který je dostatečně odvážný na to, aby se postavil před objektiv.

 

 

FOTOGRAFOVÉ JSOU TAKY LIDI

Objektiv je opravdu skvělý prostředek k zachycení nádherných snímků. Je to ale také kouzelná hůlka, která dokáže vyvolat nervozitu i u toho nejklidnějšího člověka. Proto se rád nacházím na druhém konci fotoaparátu. To však neznamená, že na fotografa není kladena velká zodpovědnost a důraz. Je přece jen hlavním článkem celého projektu. Hodiny a někdy i dny příprav se smrsknou do krátké chvíle, ve které musí fotograf podat ten nejlepší výkon. Spousta věci mu však může stát v cestě. Špatné počasí, světlo, nemoc, selhání techniky…Se všemi těmito věcmi si musí fotograf rychle poradit, because show must go on!

 

 

NENÍ MODEL JAKO MODEL

Fotoaparát nemá předsudky, nesoudí, je mu jedno, kdo stojí před objektivem. Takovýto pohled na svět bychom měli mít všichni, avšak pokud chceme aby výsledné fotky byly profesionální, musí se tak chovat všichni účastníci focení. Každý má svou roli, kterou může výsledek, buď posunout dopředu, nebo jej znehodnotit. Pokud budete mít skvělého fotografa, ale špatného modela, celé focení bude zdlouhavé, výsledné fotky nebudou nic extra a pokud fotograf nebude s modelem pracovat, jak jsem zmínil již v předchozím odstavci, celé focení se negativně podepíše na psychice všech zúčastněných. Může také ale nastat situace, ve které se karty obrátí a model bude sice profesionál, ale fotograf nebude podávat dobré výkony. Tato varianta je bohužel ta horší a v tomto případě už nepomůže asi ani svěcená voda.

 

 

VŠICHNI JSME PŘECE JEN LIDI

Chybovat je lidské, odpouštět je božské. Fotit je nejlepší! Nezapomínejme na to, že jsme opravdu všichni jen lidské bytosti, které nejsou dokonalé a chybují. Z chyb se člověk učí a abych byl upřímný, já jich na své fotografické cestě udělal spoustu. Jsem za ně ale rád, protože mě posunuly a udělaly ze mě toho, kým jsem dnes.

Další články z blogu

1. září 2024

Zanechte nám své jméno a email pro odběr skvělého woosletteru!