Ochrana je důležitá. I u influencer marketingu.

Události posledních dnů nás přiměly shrnout možná nejmíň sexy téma v rámci procesu influencerských kampaní. Ale máme pocit, že už je to zkrátka potřeba. Nasdílíme vám naše super secret know-how rámcových smluv mezi agenturou a influencerem. Smlouvy mají především pomáhat a chránit, jako PČR. Ne otravovat život, jako Honza z Inizia zhruba před rokem. Takže k věci.
kruznice pruhledna

S influencery podepisujeme rámcovou smlouvu a následně objednávky/dílčí smlouvy na jednotlivé kampaně. Jen tak pro zajímavost, naše rámcová smlouva má 11 stran. Je psána dostatečně velkým písmem a s vytučněnými nejdůležitějšími body. Ne protože chceme influencery unudit k smrti nebo je přilákat na výhodnou půjčku, ale protože po sedmiletých zkušenostech už prostě víme, na co si dát pozor. Chráníme klienta, nás, ale i influencery samotné. Nějak nám nejde do hlavy, že ještě vznikají spolupráce, během kterých se třeba žádná smlouva nepodepisuje a když přijde nějaký problém a dojde na lámání chleba, je to jako u rozvodu. Někteří to možná znají..

O čem taková 11ti stránková smlouva pojednává? Začíná úvodními ustanoveními a předmětem smlouvy. Je třeba si ujasnit kdo, kde, pro koho. To je asi všem jasné. Následuje kapitola: ,,Poskytování služeb”, protože ať vám to připadá zvláštní či nikoli, influenceři vytváří určitou formu obsahu – poskytují vám službu a měli by ji poskytovat legislativně správně. Proto v této kapitole najdete odstavec 3.5.

A tady uděláme malou přestávku a zmíníme to, co bylo zmíněno už několikrát. Neoznačovat reklamu není v pohodě! Máme to ve smlouvách, také máme podrobný návod pro influencery, kde se placené partnerství zapíná na různých platformách. Pokud je nějaký technický problém, kontaktujeme danou platformu, případně spolupráci zmiňujeme v copy buď v textu nebo #. Prostě není ok neoznačit reklamu a doufat ve vyšší dosahy jako u nejmenované reklamy na Vltavě. 9 z 10 dětí reklamu u influencerů nepozná, tak proč je klamat? Pokud za ní dostane influencer zaplaceno nebo je tam nějaké protiplnění, i v případě barter spolupráce – je tam nějaká odměna, spolupráce musí být označena. Amen!

Další kapitolou je schvalování a zveřejňování. Spolupráce s influencery může být součástí integrované kampaně nebo může mít přesah do offlinu a proto na timingu zkrátka záleží.  Součástí našich smluv je proto i timeline a brief pro tvorbu obsahu (o tom příště). Tato kapitola např. určuje jak dlouho dopředu nám influencer posílá content ke schválení a taky tuto hodně důležitou podkapitolu.

Nechceme ubírat na autenticitě influencerů, ale někdy i když influencer udělá vše správně, může třeba vyslovit špatně název značky a to nám pomáhá takovým failům předejít. 

I když se spolupráce zdá být sebeideálnější, je třeba se chránit. Není nic horšího, než když klient odkazuje na konkrétní příspěvek třeba u sebe na webu a týden po spolupráci už se po kliknutí objeví: ,,Page not found”. A v tom nás chrání bod 5.5. naší smlouvy.

 

Kapitola prohlášení a povinnosti smluvních stran je must have. Zaregistrovali jste kauzu Renault a Attila Végh? Je v pohodě, aby klient/značka odstoupila od spolupráce na základě chování daného influencera v průběhu dlouhodobé spolupráce? Skutečně si musíme tuto otázku pokládat? Samozřejmě, že je to v pořádku. Chodí nám do WOO spousta briefů od klientů, kde je u specifikace influencerů uvedeno: ,,influencer se nesmí politicky angažovat”. Většina velkých značek se politicky neprofiluje a to by se jim prostřednictvím politicky angažovaných influencerů právě mohlo přihodit. Lidi si je zaškatulkují. V tom je influencer marketing tak tricky a je to jedno z jeho hlavních úskalí. Značka/klient v rámci spolupráce dává najevo, že souzní s influencerem, chce být podepsaný v jeho tvorbě. Proto máme ve smlouvách už 6 let odstavec 6.2.8.

 

 

A proto je také důležité mít v daných zemích spolehlivého partnera na influencer marketing. Sami pracujeme na sedmi trzích Evropy a myslíte, že vše zvládají naši čeští influencer specialisté z pražského officu? Samozřejmě, že ne. Někde máme influencer specialistu, který žije na území dané země, někde spolupracujeme s partnerskou agenturou. Toto je právě důvod, proč je to potřeba. Najít influencery v cizí zemi a napsat jim, to dokáže každý, ale hlídat si tenhle social listening neznajíc jazyk, který si sebou nese například maďarský influencer? To skutečně nedokážeme.

Specifikaci odměny a trvání smlouvy asi nemusíme blíže specifikovat. Licence jsou důležitou součástí. Nechceme, aby klient například nemohl přesdílet příspěvky u sebe na sítích. O čem by pak ta spolupráce byla.

Konkurenční ujednání slouží k tomu, aby influencer nepublikoval příspěvek na Coca-Colu u sebe v kuchyni (pro větší autenticitu) zatímco za ním hodně nenápadně leží balík Pepsi. Taky se nám stalo, že “velká” influencerka publikovala příspěvek na puding zatímco za ní stál Božkov. Ne všeho si člověk všimne a Božkov rum tak získal super reklamu zdarma. Následovalo co-branding video na buchtu s pudingem a kapkou rumu. Ne nenásledovalo, ale bylo by to dobré.

Zakončíme to sankčním ujednáním, které jsme nikdy nepoužili. Proč? Protože máme dobře postavené smlouvy!

Tak nám dejte vědět a naše smlouva vás ochrání v tomto punkovém světě plném neoznačených spoluprací bez smluv. Jsme tu pro vás!

Další články z blogu

2. června 2024

Zanechte nám své jméno a email pro odběr skvělého woosletteru!